SpSp 2006 - De eerste indrukken

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Tom
Professor Pimpel

Bericht door Tom »

Ook ik heb er vandaag een dagje spellenspektakel opzitten. Het was idd. een duidelijk "ander" spellenspektakel dan pakweg de laatste drie edities waar ik ook telkens van de partij was.

Met "ander" bedoel ik dat er veel meer mogelijkheden en ruimtes waren om daadwerkelijk te spelen en te testen. Daar waar je de laatste edities toch redelijk veel mogelijkheden had om prijzen van spellen aan de verschillende verkoopstands te vergelijken, was dat naar mijn aanvoelen nu veel minder het geval o.w.v. de simpele reden dat er duidelijk veel minder verkoopstands en winkels aanwezig zijn.
Op zich is dit geen slecht gegeven want nu was er bij de meeste uitgevers wel degelijk relatief snel en makkelijk een plaatsje te bemachtigen om spellen te checken. Met uitzondering van oa. de stand van QWG Games die constant dichtbevolkt was (het is me niet gelukt Hermagor even te spelen :cry: (heb hem wel aangeschaft!)).

Nu ik het toch even over het demonstreren en uitleggen van spellen heb, was ik eigenlijk wel verbaasd over de demonstraties bij Phalanx Games. Met alle respect voor de mensen die deze taak op zich nemen (misschien zitten er hier mensen van op het forum :?: ) maar de uitleg die wij kregen bij bv. Anasazi was naar mijn aanvoelen toch echt wel ondermaats. Dat bleek uit het achteraf nalezen van de spelregels van dit spel (de persoon in kwestie was oa. vergeten te vermelden dat je een "opdrachtkaart" krijgt :shock: ) en uit de tegenstrijdigheden bij de verschillende demoërs. Een beetje spijtig.

Zoals Erwin in een vorig bericht ook al vermeld, is de 999-games "dumpstand" mij ook opgevallen. Ik vond het desgevallend ook schandelijk dat mijn plaatselijke spellenboer (Adriaensen) dit jaar dan vriendelijk verzocht wordt thuis te blijven...
Alle oudere 999-games aan 10 Euro en de 2-persoonsspellen aan 5 Euro! Wat zegt u? Civilization, the boardgame aan 30 Euro? Aan deze stand vlogen ook letterlijk de pakjes Magic Cards gratis door de lucht (jaja, er werd letterlijk mee naar je hoofd gegooid)!

Oh ja, tot slot nog even meegeven dat ik me naast Hermagor ook nog Section X (The Game Master), Bedriegers Bedrogen (999-games) en Fiji (PS-Games) heb aangeschaft.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Even een kort berichtje maar het was een dieptepunt, en een tegenvaller.

Voor mensen die nog gaan neem de prijslijst mee:

http://users.pandora.be/adriaensen/

De verkooppraktijken daar lijken helemaal nergens op!!!

Terug van het honden uitlaten en even mijn uitgebreidere reactie!
Even de punten die mij opvielen dit jaar!

- Bij binnenkomst dit jaar geen tasje?
- 4 spellen bij 999 spelen om een schaapje kado te krijgen, er zou toch iets met kolonisten zijn?
- Meer speeltafels met een mager aanbod van te spelen spellen, weinig demos PS games, Hodin etc.
- Dieptepunt aan winkels met als dieptepunt, dat ik iemand van 999 hoorde vragen of het met de afgesproken prijzen goed liep!!!!!!
- Uitverkoopstand van 999 zelf mensen met acties boycotten en vervolgens het zelf doen, pot ketel?

De spellen:
+ Eindelijk caylus gespeeld, leuk spel vergeten te kopen op spel dan maar.
+ Experiment, aardige jongens leuk spelletje voor tussendoor wel aangeschaft!
+ Paniek in de wei, ook al zón leuk spelletje voor tussendoor ook aangeschaft!
- Section X viel me tegen
- Castello, lijkt te veel op andere spellen
+ Manilla vond mijn schoonmoeder erg leuk dus krijgt hij een plusje zelf gaf ik er niet heel veel om maar is wel aardig!

Meer spellen heb ik niet gespeeld, had wel meer willen uitproberen (oa hermagor, aqua romana, bison, Cleopatra, battlelore, world of warcraft tcg, maar de tijd was om of de spellen waren er niet!

Al met al vondt ik het dus tegen vallen, was van plan zondag nog langs te gaan om dat ik diverse mensen nog zou spreken en wat zou willen uitproberen. Maar sla toch maar over op deze manier hoeft het van mij niet zo. Volgend jaar maar naar essen en spel!
Laatst gewijzigd door cab op za 28 okt 2006, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

cab schreef: De verkooppraktijken daar lijken helemaal nergens op!!!
Met de "drie halen, twee betalen" actie van Fantasy En'Counter is toch niets mis?
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Nee inderdaad niks mis mee, maar gemiddeld genomen!
Esther XL
Sojaboon

mijn incomplete indrukken

Bericht door Esther XL »

Een serie incomplete indrukken van het Spellenspektakel:

Gisteren met nicht R. (17 jaar), echtgenoot en gemeenschappelijke vriend D. (18 jaar) naar Eindhoven getogen. Een leuke dag gehad, maar dat lag meer aan het gezelschap dan aan het SpSp zelf. Volgend jaar ga ik niet weer: ik ga op naar Essen. Of misschien wel naar Antwerpen, waar je voor € 1 naar binnen mag en volgens mij net zoveel speellol hebt, maar veel meer kooplol. Voor ons is dat niet veel langer reizen.

Ik vond het buitengewoon onaardig dat (volgens mij) 999Games zelf een magazijnopruiming hield, terwijl even verderop standhouders voor de gebruikelijke prijzen hun spellen aan de man probeerden te brengen. Wie Schotten-Totten voor € 3 kan kopen, betaalt niet twee stands verder € 8,50 voor dit (leuke) spel...

Ik vond het prettig dat er meer ruimte was om te spelen en zo spellen uit te proberen. We speelden Regenwormen, Paniek in de Wei, Manilla, Thurn und Taxis en Yinsh.

Volgens mij hadden wij dezelfde medewerker als Snowfalcon bij de uitleg van TuT bij 999Games, echt geen manier van spel uitleggen. Zo was hij bijvoorbeeld vergeten te vertellen dat je, na het afleggen van kaartjes, de kaarten in je hand terug moest brengen tot drie. Zou het daarom zijn dat de eindscore precies was als in onze spelvolgorde: degene die begon eindigde als eerste, degene naast de eerste eindigde als tweede, enzovoort? We zullen het nooit weten, want ik heb Kardinaal en Koning al in de kast liggen en vond dit spel niet anders genoeg.

Paniek in de Wei, dat ik thuis al twee keer met twee personen gespeeld had, werd vakkundig uitgelegd door een jongen met blonde krullen: hulde. Ook leuk om met zijn vieren te spelen, al komt het dan nog meer aan op het hier en nu.

En de prijzen van spellen, tja. Ik heb cadeautjes gekocht bij de opruimingsstand: Lost Cities voor € 5, Schotten-Totten en No Merci voor € 3 en elders van Carcassonne het minidoosje De Rivier II voor € 2,75. (Heb net spel en uitbreiding cadeau gedaan en het gezin is enthousiast, dus ze krijgen er wat water bij.) Ik kocht nix voor mezelf... Graag had ik bijvoorbeeld Yinsh gekocht (bij Schellens bijna € 25), maar als ik alleen dat spel bij een Duitse internetwinkel bestel (€17,50), ben ik inclusief verzendkosten al goedkoper uit. (De spellenwinkel naast het beursgebouw geeft deze dagen 10% korting op alles, daar is het dan nog goedkoper.) Voor nicht R. kocht ik Regenwormen, zelf kocht ze ook Lost Cities. Aan ons is dus niet veel verdiend.

Verbijstering en verontwaardiging overviel ons toen naast ons, tijdens de uitleg van Regenwormen, een vrouw (met man en kind?) het doosje van Regenwormen op de tafel naast ons met een geïnteresseerde lach oppakte en een paar minuten later met doosje en inhoud aan de wandel bleek te zijn gegaan! Ik denk dat er wel meer gestolen wordt op het SpSp, ook bijvoorbeeld bij de opruimingsstand... Ik kan er toch niet over uit.

's Avonds de toiletstempel afgeschrobd. Raar dat je voor het toilet nog extra moest betalen. En geef me dan een stempel met alleen een T of zo, om nou de hele dag met het woord toilet op je onderarm rond te lopen!

Moet je in Essen ook voor het toilet betalen? :D
snowfalcon
Jakkiebak!

Bericht door snowfalcon »

Als ik het zo lees dan is de klant er dit jaar de dupe van geweest (qua aanbod, prijs, uitleg op sommige plaatsen en gezelligheid)

Top actie van Adriaensen trouwens.

Als onafhankelijk bedrijf zou het spellenspektal zich deze bovenstaande punten eens ter harte moeten nemen. Het is niet goed te praten dat er op de beurs een sfeer ontstaat onder de bezoekers dat bepaalde leveranciers niet welkom zijn omdat de bekende leverancier uiteindelijk de volledige regie lijkt te voeren.
I'm learning to fly, but I ain't got wings, coming down is the hardest thing
Tom
Professor Pimpel

Re: mijn incomplete indrukken

Bericht door Tom »

Esther XL schreef:Moet je in Essen ook voor het toilet betalen? :D
Waar ik in Essen het toilet gebruikt heb in elk geval niet! :D
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Wie weet hoe dit zit, wij kregen een schaapje kado maar dit was aangekondigd :?:

Nieuwe titels 999 Games
22-08-2006

999 Games heeft bekend gemaakt welke titels er in ieder geval gedemonstreerd gaan worden op het Spellenspektakel 2006.

Het gaat om de volgende spellen: Gladiator, Taki, CIA en Paniek in de Wei.
Tevens ontvangen de mensen die een aantal demonstraties doorlopen bij 999 Games een leuk cadeautje mee voor de Kolonisten van Catan.

Ga jij naar het Spellenspektakel dit jaar? Ga dan zeker naar de stand van 999 Games en speel mee!

http://www.spellenspektakel.nl/welkom.p ... ws&item=41
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cab schreef:Wie weet hoe dit zit, wij kregen een schaapje kado maar dit was aangekondigd :?:
[.....]Tevens ontvangen de mensen die een aantal demonstraties doorlopen bij 999 Games een leuk cadeautje mee voor de Kolonisten van Catan.
En jij wilt beweren dat je op Catan niets met een schaapje kunt?

:-)
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Dag twee als bevlogen speluitlegger: Caylus, Caylus, Caylus, Reef Encounter, en nog een paar keer Caylus. Veel vriendengroepjes die aanschoven bij een demo, en dat was gezellig. Opnieuw moe maar voldaan.

En 's ochtends vlak voor tienen heb ik even boodschappen gedaan bij de buren van 999. De hele euroramsj heb ik gelaten voor wat het is. Hansa, Leeuwenhart, Lost Cities, Shangri-La en meer zullen vast erg leuk zijn, maar ik zie zo gauw niet in dat mijn verzameling daarmee rijker in de breedte of diepte kan worden.

Wel heb ik toegeslagen op het oorlogsfront: Panzerkrieg, Russian Front, Rommel's War en Battle for Stalingrad, voor een tientje per stuk. Laat de koude druilerige avonden maar komen!
Boes
Garnaal

Re: mijn incomplete indrukken

Bericht door Boes »

Esther XL schreef:Moet je in Essen ook voor het toilet betalen? :D
Waar men horecagelegenheid heeft, moet men ook een toilet aanbieden. Een prijs er voor vragen mag al helemal niet. :evil:
MacMarc
Sojaboon

Bericht door MacMarc »

Ik ben vandaag op het SpSp geweest, maar ik vond het wel tegenvallen (als vaste bezoeker).

Het begon al om 10 uur. Ondanks dat ik kaarten in de voorverkoop had gekocht, moest ik nog een half uur wachten omdat dit niet zo goed geregeld was. Anderen die de kaarten niet in de voorverkoop hadden besteld, waren ca 20 minuten eerder binnen...

Verder was de het gebruikte beursoppervlak een stuk kleiner en stonden er minder kramen dan weleer. Tevens stonden de kramen die er wel stonden veel nauwer op elkaar waardoor het gangpad een stuk kleiner was.

Tevens miste ik de voorpret omdat het spellenspektakel magazine NIET online was gezet (en bij nader inzien ook niet kon tippen aan de magazines van de vorige jaren).

Verder stond eerder op de 999-site (http://www.spellenspektakel.nl/welkom.p ... ws&item=41) dat er een cadeautje voor Catan werd uitgedeeld bij het spelen van 4 999-games. Dit was echter zo'n schaap van Paniek in de Wei. Geen idee wat ik er mee moet doen...

Kortom: lichtelijk tegen gevallen.

Gelukkig heb ik wel lekker spelletjes kunnen spelen.
Maar ik heb niets uitgegeven... oh ja, 75 cent voor de toiletstempel...
orgwan
Rooster Booster

Bericht door orgwan »

En nu wachten wat het spsp bedrijf hier over te zeggen heeft ......
alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

Aan het merendeel van de reacties te lezen vond "men"het enigszins tegenvallen. Op zich best begrijpelijk, want zeker de veteranen onder de bezoekers zagen dat de beurs aardig was gekrompen. Maar wat ook opviel was dat voor met name gezinnen en "nieuwelingen" de beurs een geweldig dagje uit betekent. De eerste jaren werd je doodgegooid met Magic en de gedoodverfde opvolgers van dit spel (waar verkopen ze nog Vampire, Spellfire, Startrek, Doomtroper etc.?) en waren ook een aantal rollenspelclubs (LARP) duidelijk aanwezig. En een balkon vol met Magic-handelaren bood toen ook niet echt de broodnodige afwisseling. Het studenten- en freaksgehalte lag vrij hoog. Vanaf 2000 eigenlijk, breken de bordspellen massaal door.Het betere bordspel heeft inmiddels definitief een breder publiek bereikt, al speelt niet iedereen natuurlijk Caylus. Maar dat hoeft ook niet. De grote massa werd prima bediend dit weekend.
Ik heb twee dagen demo's gedraaid en eigenlijk weinig stil gezeten, zelfs niet op de "rustige" vrijdag. Veel enthousiaste mensen, die graag eens iets anders wilden proberen dan Catan e.d. Veel blije gezichten, als bleek dat een nieuw spel erg in de smaak viel en ook af-en-toe gemopper als het tegenviel. Ook veel blasé-verhalen moeten aanhoren dat Essen véél beter is, meer koopjes biedt, veel meer presentjes heeft, betere speluitleggers enz. Dat is allemaal waar, maar deze mensen zijn misschien het Spellenspektakel wel ontgroeid. Zij zullen in Eindhoven nauwelijks iets nieuws en interessants gezien hebben. En juist voor die nieuwtjes wil je graag naar de beurs nietwaar?
Die dumpstand heeft mij ook verbaasd, zeker gezien het ontbreken van anderen, daar zal de reguliere handel niet blij mee zijn geweest. Maar ik heb menig spellengek aardig zien inslaan om zijn magazijn te vullen, dus veel mensen zijn met een goed gevoel en een aantal leuke spellen naar huis gegaan.
Kan de beurs beter? Natuurlijk. Ik hoop dat alle liefhebbers worden uitgenodigd om hun mening te geven aan de organisatie, via e-mail of anderszins schriftelijk. En dat die organisatie daar dan ook iets mee doet, want het lijkt soms wel eens op dat met wat autistisch reageert op kritiek en aanbevelingen.
Sorry voor de lengte van mijn bijdrage, maar ik werd een beetje boos van al die negatieve reacties. 'k Ben het nu weer kwijt. :)
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
vinfoto
Meeple

Bericht door vinfoto »

Zo ook net thuis na 3 dagen Spellenspektakel, heb 3 dagen op de stand van 999-games staan demonsteren (2 dagen Castello en 1 dag PIDW).
Vond inderdaad dat er minder spellen handelaren waren dan verwacht, maar uiteindelijk toch lekker geshopt en een hoop leuke engels en duitstalig import games gekocht, had niet veel tijd om echt overal te kijken shoppen moest ff snel tijdens de lunch.

's avond in het hotel ook nog lekker zitten spelen, ben voor de komende tijd wel even uitgespeeld.
Nieuwe toppers vond ik persoonlijk Experiment,Hameln en Castello (ondanks dat ik m onder tussen met me ogen dicht kan uitleggen :)

Heb me iig prima vermaakt, als stand-crew bekijk je het toch wel van een andere kant.