SpSp 2006 - De eerste indrukken

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Finrod schreef:
darkman schreef: Ga me niet vertellen dat het spellenspektakel een onafhankelijke organisatie is, dit heeft puur en alleen juridische redenen. 999 games regeert hier met een ijzeren vuist.
Hoe weet je dat? Waar is dit op gebaseerd? Of is het gewoon iets dat je denkt? Misschien wil PS Games wel niet. Waarom kiest Quined voor een kleine stand terwijl ze zoveel leuke spellen hebben? Waarom is Ravensburger al jaren een lullig standje van 40m2? Waar blijft het enthousiasme van andere uitgevers? Waar zijn de meldingen van het evenment op de sites van Jumbo, Hasbro, Identity, Cwali,... Persoonlijk vind ik van vele bedrijven de stand tegenvallen qua grote als je hun assortiment bekijkt. 999 heeft iig ruime stands met veel spelleiders en veel spellen.

Ik vond het een fijn evenement met veel tafeltjes om lekker aan te spelen. En daar ging het me om!
Wat darkman zegt zijn feiten.

Spellenspektakel is door 999 in het leven geroepen. Later hebben ze hiervan een appart bedrijf gemaakt, maar de eigenaar is dezelfde persoon. Net als Phalanx van dezelfde eigenaar is (999 koopt - vertaalt en verkoopt spellen; Phalanx - ontwikkelt spellen en geeft deze uit in verschillende talen)

Dit is ook de reden waarom 999 altijd zo aanwezig is op SpSp.

Ik weet ook dat de onderhandelingen met PS games voor dit jaar vast liepen op de prijs per m².
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Volgens de kvk zit het zo:

Naam Plaats KvK-inschrijfnummer

Hoogste concernrelatie:
St. Adm.kantoor M.B.J. Bruins Amsterdam 34231841

Daaronder valt:
M.B.J. Bruinsma Holding B.V. Amsterdam 32065125

En daar weer onder vallen de volgende drie:
999 Games B.V. Almere 32088639
Phalanx Games B.V. Almere 32094284
Het Spellenspektakel B.V. Almere 32094409

Waarschijnlijk is de spellenspektakel B.V. opgericht om financiele risico's te spreiden. Als het spellenspektakel nu failliet gaat dan heeft dit geen effect op 999 of omgekeerd!

Dus niet om een onafhankelijke beurs te organiseren :!:
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

cab schreef:Volgens de kvk zit het zo:

Naam Plaats KvK-inschrijfnummer

Hoogste concernrelatie:
St. Adm.kantoor M.B.J. Bruins Amsterdam 34231841

Daaronder valt:
M.B.J. Bruinsma Holding B.V. Amsterdam 32065125

En daar weer onder vallen de volgende drie:
999 Games B.V. Almere 32088639
Phalanx Games B.V. Almere 32094284
Het Spellenspektakel B.V. Almere 32094409

Waarschijnlijk is de spellenspektakel B.V. opgericht om financiele risico's te spreiden. Als het spellenspektakel nu failliet gaat dan heeft dit geen effect op 999 of omgekeerd!

Dus niet om een onafhankelijke beurs te organiseren :!:
Heb je misschien ook de winst/verliescijfers voor ons?

Kunnen we zien of het spellenspektakel winst maakt of dat het allemaal behelpen is. Als het laatste het geval is vind ik dat er wel iets minder negatief over de relatie 999games/Phalanx met het Spellenspektakel gesproken mag worden.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

BenNevis schreef: Heb je misschien ook de winst/verliescijfers voor ons?

Kunnen we zien of het spellenspektakel winst maakt of dat het allemaal behelpen is. Als het laatste het geval is vind ik dat er wel iets minder negatief over de relatie 999games/Phalanx met het Spellenspektakel gesproken mag worden.
Heb wel de cijfers van 2003 & 2004 maar niet 2005 en lijkt me niet echt gepast om dat hier op een forum te posten. Dus hou deze informatie maar even voor me!

Edit: Als je het wilt weten kun je het wel zelf vinden via de kamer van koophandel. Je moet er wel voor betalen!
Finrod
Meeple

Bericht door Finrod »

Ok, bedankt voor de uitleg.

Cab, dat je de cijfers niet geeft snap ik wel. Maar je kunt misschien wel zeggen of er verlies, winst of ongeveer break even wordt gedraaid? Dat zet zaken als m2 prijs wel in perspectief.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Tsja. het zijn cijfers van 2003 & 2004 dus niet van vorig jaar. En dit jaar is voor het eerst de beurs in belgie georganiseerd als daar nu flink verlies is gemaakt zodat er niet veel geld over was voor het spsp. Dan zit het allemaal ook weer anders. Dus heb het idee dat de cijfers van eerdere jaren nog niet veel zullen zeggen over het huidige jaar. 2004 was in ieder geval een jaar met winst voor alle organisaties in de bruinsma holding zeg maar. Al was de winst voor spsp bv minder als het jaar ervoor.

Edit: Bruinsma Holding klink nogal crimineel :twisted:
Laatst gewijzigd door cab op di 31 okt 2006, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Finrod schreef:Ok, bedankt voor de uitleg.

Cab, dat je de cijfers niet geeft snap ik wel. Maar je kunt misschien wel zeggen of er verlies, winst of ongeveer break even wordt gedraaid? Dat zet zaken als m2 prijs wel in perspectief.
Ik denk dat we verder ook niet moeten ingaan op cijfers enzo, dit zal alleen maar negatief werken denk ik
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Volgens mij zijn de cijfers ook helemaal niet interessant.
Ik kan me niet voorstellen dat je de keuze voor het wel of niet gaan naar het Spellenspektakel volgend jaar laat afhangen van het feit of de BV winst of verlies heeft gemaakt.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Inmiddels heb ik een fotopagina in Spelmagazijn gezet. Een verslag met nog meer foto's is in de maak.

http://www.spelmagazijn.nl/nl/foto0109.html
alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

Even een beetje terug naar het grote geheel graag. 999 games is nog steeds een jong bedrijf, dat er op eigen kracht voor heeft gezorgd dat de spellencultuur in Nederland van de grond is gekomen. Dat is gebeurd door mond -op-mond-reclame, enthousiaste vrijwilligers die demo's verzorgen in heel Nederland en België, een heel goed, kwalitatief aanbod en het uitbouwen van het Spellenspektakel tot een grote publiekstrekker. De anderen hebben hier jarenlang op hun luie gat gezeten (Jumbo, Ravensburger, Hasbro). Liefhebbers haalden sinds jaar en dag de beste spellen zelf in Duitsland of bestelden ze in de VS. Nu is er veel aanbod en vervolgens gaat de gemeenschap lopen trappen tegen de vermeende onoirbare praktijken van 999 games. Hierbij speelt m.i. afgunst en elkaar napraten een grote rol. Het lijkt wel alsof men nooit tevreden is.
999 Games maakt ook fouten, en de marketingstrategie die er gevoerd wordt is soms nogal ondoorzichtig. Maar bedenk eens wat er gebeurt als dit bedrijf morgen failliet gaat. Geen Spellenspektakel, geen Zomertoer, geen Nederlandse vertalingen van Duitse toppers en geen stimulering van de markt meer. Of gaat PS games dan samen met Ravensburger een beurs organiseren? De liefhebber zal z'n weg naar Essen wel blijven vinden. Maar ik vond het nu juist zo leuk dat er steeds meer enthousiaste spelers bijkwamen. Dat bijvoorbeeld mijn moeder (70) nu ook Catan en Koehandel speelt i.p.v. Rummycub.
Ik heb geen aandelen, maar ik neem het wel op voor een firma die z'n nek uitsteekt. Zolang de anderen het erbij laten zitten zal het Spellenspektakel noodgedwongen een 999games-vehikel blijven.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Misschien een beetje overbodig, maar ik ben het helemaal met je eens.
darkman
Garnaal

Bericht door darkman »

Finrod schreef:
darkman schreef: Ga me niet vertellen dat het spellenspektakel een onafhankelijke organisatie is, dit heeft puur en alleen juridische redenen. 999 games regeert hier met een ijzeren vuist.
Hoe weet je dat? Waar is dit op gebaseerd? Of is het gewoon iets dat je denkt? Misschien wil PS Games wel niet. Waarom kiest Quined voor een kleine stand terwijl ze zoveel leuke spellen hebben? Waarom is Ravensburger al jaren een lullig standje van 40m2? Waar blijft het enthousiasme van andere uitgevers? Waar zijn de meldingen van het evenment op de sites van Jumbo, Hasbro, Identity, Cwali,... Persoonlijk vind ik van vele bedrijven de stand tegenvallen qua grote als je hun assortiment bekijkt. 999 heeft iig ruime stands met veel spelleiders en veel spellen.

Ik vond het een fijn evenement met veel tafeltjes om lekker aan te spelen. En daar ging het me om!
Hoe weet ik dat? Nou om te beginnen schrijven mensen in ditzelfde topic dat ze mensen van 999 aan de standhouders horen vragen hoe het met de vaste verkoopprijzen loopt!!! Dan lijkt het mij toch dat 999 bepaald wat er voor spellen betaald moet worden. Degene die zich hier niet aan houden zijn niet meer welkom (Adriaanse, zie hier. Tot ziens, vrije marktwerking!

Ravensburger heef geen stand, in zoverre dat ze slechts demos geven, ze hebben geen verkoopstand. Een 40m2 stand vind ik zeker niet lullig daarbij. Ze stonden dit jaar zelfs op drie plekken verdeeld (vanwege wegblijven andere standhouders)

Waarom de stands qua grote tegenvallen vraag jij. Volgens mij zal één van de oorzaken zijn de flink toegenomen vraagprijs van de organisator!!

Waar zijn de meldingen van de overige publishers? Vroeger werden deze nog uitvoerig genoemd in het spellenspektakelmagazine genoemd of omgeroepen op de beurs. Nu bestaat dat magazine vooral uit reviews van 999 spellen (naar horen zeggen, niet zelf waargenomen, zie link. Komt van één van de standhouders zelf, te weten Cwali!!)

De laatste opmerking vind ik nog de mooiste, nl dat 999 een grote stand heeft met veel spelleiders. Dit onderschrijft toch alleen maar mijn punt??

Nogmaals wil ik attenderen dat ik het zelf reuze naar mijn zin heb gehad als demoër, maar ik kan me de irritatie bij veel standhouders zeer goed voorstellen. Zie bijvoorbeeld de reeds gelinkte reactie van Cwali. Ik hoop dan ook dat het spellenspektakel alle negatieve reacties serieus neemt en we volgend jaar gewoon weer veel aanbod hebben met de nodige variatie en geen prijsafspraken meer!! Al geef ik dat laatste weinig kans gezien de ervaringen op het spellenspektakel de laatste jaren.

EDIT:
Ok, dit is dus geschreven voordat ik alle vervolgreacties had gelezen, een beetje overbodig dus allemaal! KVK met organisatiestructuur is inderdaad een veel betere en kortere manier van omschrijven dat het spellenspektakel gewoon door 999 wordt georganiseerd. Sorry voor mijn lange uitweiding.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

alrick schreef:Even een beetje terug naar het grote geheel graag. 999 games is nog steeds een jong bedrijf, dat er op eigen kracht voor heeft gezorgd dat de spellencultuur in Nederland van de grond is gekomen. Dat is gebeurd door mond -op-mond-reclame, enthousiaste vrijwilligers die demo's verzorgen in heel Nederland en België, een heel goed, kwalitatief aanbod en het uitbouwen van het Spellenspektakel tot een grote publiekstrekker.
Als ik Erwin mag geloven, was het met de algehele aandacht voor bordspellen midden jaren '90 nogal droevig gesteld en moesten er grote Ducosim-stands aan te pas komen om het bordspel vanaf 1997, 1998 een beetje te promoten totdat spellen weer 'mochten' en de beurs echt doorbrak. Toegegeven, zonder het financiële risico dat Michiel Bruinsma destijds nam om een groot aantal SpSp's in de agenda van het Beursgebouw te boeken, was er waarschijnlijk nooit een SpSp geweest om over te kunnen kankeren. Credit where credit is due. Maar alle eer naar 999 Games toeschuiven is iets te kort door de bocht.
De anderen hebben hier jarenlang op hun luie gat gezeten (Jumbo, Ravensburger, Hasbro). Liefhebbers haalden sinds jaar en dag de beste spellen zelf in Duitsland of bestelden ze in de VS. Nu is er veel aanbod en vervolgens gaat de gemeenschap lopen trappen tegen de vermeende onoirbare praktijken van 999 games. Hierbij speelt m.i. afgunst en elkaar napraten een grote rol. Het lijkt wel alsof men nooit tevreden is.
Kom op, zeg. Waar 'de gemeenschap' tegen trapt, zijn de onprofessionele praktijken die je op een 15e editie van een jaarlijks terugkerend evenement absoluut niet verwacht. Ik ga ze niet herhalen, je weet waar ik het over heb. Het is hoogst opmerkelijk dat een dergelijk evenement, dat normaal redelijk pijnloos verloopt, opeens zóveel controverse over zich afroept. Daarbij is de vermeende dominante positie van 999 Games nog de minste van de zorgen die 'de gemeenschap' bezighoudt. Hard roepen dat je voor 999 opkomt zorgt er niet voor dat de, laten we zeggen mindere, gebeurtenissen tijdens de aanloop naar en uitvoering van het SpSp verdwijnen.
999 Games maakt ook fouten, en de marketingstrategie die er gevoerd wordt is soms nogal ondoorzichtig. Maar bedenk eens wat er gebeurt als dit bedrijf morgen failliet gaat. Geen Spellenspektakel, geen Zomertoer, geen Nederlandse vertalingen van Duitse toppers en geen stimulering van de markt meer.
Stimulering van de markt zou denk ik nog het grootste gemis zijn. Er zal vast wel een labeltje starten dat de uitgifte van de belangrijkste duitse familiespellen regelt: daarvoor is meer dan genoeg markt voorhanden. Of misschien ook niet: als 999 over de kop zou gaan, is die markt zo goed als opgedroogd.

De toppers die de toets der critici kunnen doorstaan komen overigens allang niet meer bij 999 Games uit: daarvoor moet je bij de kleinere labels zijn.
Of gaat PS games dan samen met Ravensburger een beurs organiseren? De liefhebber zal z'n weg naar Essen wel blijven vinden. Maar ik vond het nu juist zo leuk dat er steeds meer enthousiaste spelers bijkwamen. Dat bijvoorbeeld mijn moeder (70) nu ook Catan en Koehandel speelt i.p.v. Rummycub.
Precies. Er komen er steeds meer bij: al dat noeste werk begint dus vruchten af te werpen. Dan is het natuurlijk vreemd als je opeens van alles doet om die geïnteresseerden minder geïnteresseerd te maken. Matige arrangementen, weinig 'goodies', successtands weren vanwege een nogal naar zij eruit, of wij eruit-pressiemiddel van anderen, slechte communicatie, geen speciaal magazine meer dat makkelijk verkrijgbaar is (zelfs geen PDF---in deze tijd van Internet, breedband, en multimedia!), enzovoort.
Ik heb geen aandelen, maar ik neem het wel op voor een firma die z'n nek uitsteekt. Zolang de anderen het erbij laten zitten zal het Spellenspektakel noodgedwongen een 999games-vehikel blijven.
Waar haal je de gore lef vandaan om dát op te schrijven? Doen al die andere kleine labels dan soms helemaal niets? Zitten die maar te zitten en te wachten tot de spellen vleugels krijgen en uit zichzelf naar de spelers vliegen?

Lees voor de lol eens Erwins beusverslagen door: die beginnen vanaf 1998 en lopen tot 2006. Het kan niet op: de beurs is elk jaar drukker en beter, heeft in 2005 door het weer volgens mij een inzinking, en dan is er 2006. Het verschil in toonzetting is om van te ijzen (met als klap op de vuurpijl die infantiele uitspraak over spellen die in wezen oorlog in het klein zijn---hoe STOM kun je zijn??). Ik kan alleen maar hopen dat SpSp 2006 door onverwachte en onplezierige omstandigheden een eenmalige uitglijder is geweest en dat het SpSp 2007---voor zover dat in de planning zit, natuurlijk---misschien een soberder editie zal zijn dan de edities van 2000 tot 2005, maar dat het geheel tenminste wel op een nette en professionele manier wordt georganiseerd. Zonder het a priori weren van allerlei stands, met goede en tijdige aankondigingen, zonder stupide uitspraken jegens de pers, en zonder de nare geur van allerlei geruchten.

Ik mag in mijn handjes knijpen als iedereen bereid is de nogal vreemde gebeurtenissen te vergeten en vrolijk Kumbayaa! gaat zingen. Anders kon dit wel eens een neerwaartse spiraal worden waar iedereen bij verliest.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Als ik Erwin mag geloven, was het met de algehele aandacht voor bordspellen midden jaren '90 nogal droevig gesteld en moesten er grote Ducosim-stands aan te pas komen om het bordspel vanaf 1997, 1998 een beetje te promoten totdat spellen weer 'mochten' en de beurs echt doorbrak. Toegegeven, zonder het financiële risico dat Michiel Bruinsma destijds nam om een groot aantal SpSp's in de agenda van het Beursgebouw te boeken, was er waarschijnlijk nooit een SpSp geweest om over te kunnen kankeren. Credit where credit is due. Maar alle eer naar 999 Games toeschuiven is iets te kort door de bocht.
Je raakt ‘m hier goed. Het Spellenspektakel was in 1996 in feite een vehikel voor de verkoop van Magickaartjes (voor 1997 was 999 Games geen uitgever van gezelschapsspellen, maar een distributeur die het vooral moest hebben van Magic). Onder de paraplu van Ducosim heb ik in de drie jaren daarna veel tijd en energie in de coördinatie van de bordspeldemonstraties gestoken. 999 Games heeft dit initiatief volop ondersteund en in de jaren daarna goed uitgebouwd.

Mijn waardering voor de bijdrage van 999 Games aan “de opkomst van het betere gezelschapsspel�, o.a. via het Spellenspektakel, is groot. Deze waardering werd nog groter toen men de afgelopen jaren oprecht probeerde om de beurs onafhankelijker te maken en professioneler te organiseren. Ik baal ervan dat ze deze positieve ontwikkelingen in 2006 serieus hebben beschadigd, door de eenzijdige aanpak van de promotie, het verhuurbeleid en de verkoopstand van 999 Games. Ik vrees dat deze misstappen volgend jaar een negatief effect op de belangstelling van winkeliers en de andere uitgevers zullen hebben.
Tandem
Sojaboon

Bericht door Tandem »

Nog een aardig punt. Het Spellenspektakel voert ook prijsbeleid.

Vriendjes en bekenden hebben een lagere prijs per vierkante meter dan anderen. Prijsverschillen van 20 euro of meer voor een vierkante meter zijn niet onbekend. Dat is een belangrijk verschil met Essen, waar een vaste prijs per vierkante meter geldt, afhankelijk van het soort stand.

Vanwege het vestzak/broekzak-systeem tussen Spellenspektakel, 999 Games en Phalanx is duidelijk dat zij de vierkante meters niet betalen.

En over verliezen gesproken: er was eens een beurs in Gent waar heeeel weinig bezoekers kwamen...