alrick schreef:Even een beetje terug naar het grote geheel graag. 999 games is nog steeds een jong bedrijf, dat er op eigen kracht voor heeft gezorgd dat de spellencultuur in Nederland van de grond is gekomen. Dat is gebeurd door mond -op-mond-reclame, enthousiaste vrijwilligers die demo's verzorgen in heel Nederland en België, een heel goed, kwalitatief aanbod en het uitbouwen van het Spellenspektakel tot een grote publiekstrekker.
Als ik Erwin mag geloven, was het met de algehele aandacht voor bordspellen midden jaren '90 nogal droevig gesteld en moesten er grote Ducosim-stands aan te pas komen om het bordspel vanaf 1997, 1998 een beetje te promoten totdat spellen weer 'mochten' en de beurs echt doorbrak. Toegegeven, zonder het financiële risico dat Michiel Bruinsma destijds nam om een groot aantal SpSp's in de agenda van het Beursgebouw te boeken, was er waarschijnlijk nooit een SpSp geweest om over te kunnen kankeren.
Credit where credit is due. Maar alle eer naar 999 Games toeschuiven is
iets te kort door de bocht.
De anderen hebben hier jarenlang op hun luie gat gezeten (Jumbo, Ravensburger, Hasbro). Liefhebbers haalden sinds jaar en dag de beste spellen zelf in Duitsland of bestelden ze in de VS. Nu is er veel aanbod en vervolgens gaat de gemeenschap lopen trappen tegen de vermeende onoirbare praktijken van 999 games. Hierbij speelt m.i. afgunst en elkaar napraten een grote rol. Het lijkt wel alsof men nooit tevreden is.
Kom op, zeg. Waar 'de gemeenschap' tegen trapt, zijn de onprofessionele praktijken die je op een 15e editie van een jaarlijks terugkerend evenement absoluut niet verwacht. Ik ga ze niet herhalen, je weet waar ik het over heb. Het is
hoogst opmerkelijk dat een dergelijk evenement, dat normaal redelijk pijnloos verloopt, opeens zóveel controverse over zich afroept. Daarbij is de vermeende dominante positie van 999 Games nog de minste van de zorgen die 'de gemeenschap' bezighoudt. Hard roepen dat je voor 999 opkomt zorgt er niet voor dat de, laten we zeggen
mindere, gebeurtenissen tijdens de aanloop naar en uitvoering van het SpSp verdwijnen.
999 Games maakt ook fouten, en de marketingstrategie die er gevoerd wordt is soms nogal ondoorzichtig. Maar bedenk eens wat er gebeurt als dit bedrijf morgen failliet gaat. Geen Spellenspektakel, geen Zomertoer, geen Nederlandse vertalingen van Duitse toppers en geen stimulering van de markt meer.
Stimulering van de markt zou denk ik nog het grootste gemis zijn. Er zal vast wel een labeltje starten dat de uitgifte van de belangrijkste duitse familiespellen regelt: daarvoor is meer dan genoeg markt voorhanden. Of misschien ook niet: als 999 over de kop zou gaan, is die markt zo goed als opgedroogd.
De toppers die de toets der critici kunnen doorstaan komen overigens allang niet meer bij 999 Games uit: daarvoor moet je bij de kleinere labels zijn.
Of gaat PS games dan samen met Ravensburger een beurs organiseren? De liefhebber zal z'n weg naar Essen wel blijven vinden. Maar ik vond het nu juist zo leuk dat er steeds meer enthousiaste spelers bijkwamen. Dat bijvoorbeeld mijn moeder (70) nu ook Catan en Koehandel speelt i.p.v. Rummycub.
Precies. Er komen er steeds meer bij: al dat noeste werk begint dus vruchten af te werpen. Dan is het natuurlijk vreemd als je opeens van alles doet om die geïnteresseerden minder geïnteresseerd te maken. Matige arrangementen, weinig 'goodies', successtands weren vanwege een nogal naar
zij eruit, of wij eruit-pressiemiddel van anderen, slechte communicatie, geen speciaal magazine meer dat makkelijk verkrijgbaar is (zelfs geen PDF---in deze tijd van Internet, breedband, en multimedia!), enzovoort.
Ik heb geen aandelen, maar ik neem het wel op voor een firma die z'n nek uitsteekt. Zolang de anderen het erbij laten zitten zal het Spellenspektakel noodgedwongen een 999games-vehikel blijven.
Waar haal je de gore lef vandaan om dát op te schrijven? Doen al die andere kleine labels dan soms helemaal niets? Zitten die maar te zitten en te wachten tot de spellen vleugels krijgen en uit zichzelf naar de spelers vliegen?
Lees voor de lol eens Erwins beusverslagen door: die beginnen vanaf 1998 en lopen tot 2006. Het kan niet op: de beurs is elk jaar drukker en beter, heeft in 2005 door het weer volgens mij een inzinking, en dan is er 2006. Het verschil in toonzetting is om van te ijzen (met als klap op de vuurpijl die infantiele uitspraak over spellen die in wezen oorlog in het klein zijn---hoe
STOM kun je zijn??). Ik kan alleen maar hopen dat SpSp 2006 door onverwachte en onplezierige omstandigheden een eenmalige uitglijder is geweest en dat het SpSp 2007---voor zover dat in de planning zit, natuurlijk---misschien een soberder editie zal zijn dan de edities van 2000 tot 2005, maar dat het geheel tenminste wel op een nette en professionele manier wordt georganiseerd. Zonder het a priori weren van allerlei stands, met goede en tijdige aankondigingen, zonder stupide uitspraken jegens de pers, en zonder de nare geur van allerlei geruchten.
Ik mag in mijn handjes knijpen als iedereen bereid is de nogal vreemde gebeurtenissen te vergeten en vrolijk
Kumbayaa! gaat zingen. Anders kon dit wel eens een neerwaartse spiraal worden waar
iedereen bij verliest.