Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Bij veel spellen lees ik de spelregels vlak nadat ik het spel gekocht heb, als er dan enige tijd tussenzit voor het voor eerst op tafel komt lees ik ze de avond/ochtend voor de spellensessie nogmaals door.
Enkel de dikke engelse handleidingen besteed ik uit
Echter merk ik wel dat het heel erg van mijn stemming afhangt hoe goed ik uitleg, ben ik moe dat is mijn uitleg ook veel chaotischer en komt het niet altijd goed over
missiloon schreef:Bij veel spellen lees ik de spelregels vlak nadat ik het spel gekocht heb, als er dan enige tijd tussenzit voor het voor eerst op tafel komt lees ik ze de avond/ochtend voor de spellensessie nogmaals door.
Echter merk ik wel dat het heel erg van mijn stemming afhangt hoe goed ik uitleg, ben ik moe dat is mijn uitleg ook veel chaotischer en komt het niet altijd goed over
Ik speel een spel voordat ik het koop, dus dan heb ik het me al laten uitleggen door iemand anders. Natuurlijk lees ik dan nog wel even de regels om zeker te weten dat we het goed spelen.
Soms moet ik regels nog even vluchtig doorlezen want 'hoe zat het ook alweer'. En spellen waarbij de regels noodzakelijk zijn, want 'met hoeveel geld beginnen we?' en dat soort zaken heb ik dan een hekel aan. Je zoekt je dan rot in een 'dik boek'. Als ik een samenvatting kan krijgen gebruik ik die en anders maak ik zelf een spiekbriefje voor in de doos.
Een enkele keer moet ik regels doorlezen om een nieuw spel te spelen, maar ik doe dit altijd zo min mogelijk. Vervolgens leg ik het uit en krijg ik vragen waar ik ook geen antwoord op weet en zit ik het hele spel alsnog met de regels ook weer voor mijn neus. Het spel duurt dan 2x zo lang en ik erger me rot, want de anderen doen ook geen moeite om te lezen, waarom ik altijd? (oftewel: zo min mogelijk... we spelen wel een spel dat ten minste 1 iemand al kent. Probleem opgelost!)
Ook ik ben de spelregellezer hier in huis. Mijn hobby zal het wel nooit worden, maar aangezien ik degene ben die de meeste spellen koopt/in huis heeft, ben ik vaak wel de aangewezen persoon.
Ik gebruik steeds vaker de filmpjes van Dharquen om een algemeen beeld te krijgen van hoe het spel gespeeld wordt voordat ik in het spelregelboek duik. En daarnaast gebruik ik ook - zoals meerderen hier - het spelmateriaal om een beter beeld te krijgen.
missiloon schreef:Bij veel spellen lees ik de spelregels vlak nadat ik het spel gekocht heb, als er dan enige tijd tussenzit voor het voor eerst op tafel komt lees ik ze de avond/ochtend voor de spellensessie nogmaals door.
Zoals ik al eerder in dit topic meldde, ben ik bijna altijd degene die de regels leest en uitlegt. ( met alle voor en nadelen die daar bij horen ).
Ik doe het graah en met veel plezier.
Echter begin ik langzaam aan te merken dat ik het steeds vaker vervelend ga vinden als anderen het doen. Omdat ik dan vind dat het niet goed gebeurt, of chaotisch of wat dan ook. Ik zit me dan een beetje in te houden maar het liefst zou ik dan de regels uit diens hand willen trekken Daar schrok ik zelf eigenlijk wel een beetje van.
Ik neem wel graag regels door. Ook uitleggen vind ik niet direct een probleem, al heb ik soms wel moeite om een spel deftig uit te leggen. Zeker als dit de eerste keer is. Daarom vind ik het ook wel prettig als er eens iemand anders een spel uitlegt.
Waar ik een hekel van krijg is dat we afspreken om een bepaald spel te spelen en dan blijkt dat de persoon die de regels zou doornemen dit niet deed. Dan heb ik al direct geen zin meer in dat spel. Maar de regels er bij nemen om af en toe eens iets te verifiëren is voor mij geen probleem.
De meesten die hier reageren zijn ook de vaste slachtoffers of uitverkorenen om spelregels te lezen en bij mij dus niet anders. Ik ben de vaste spelregellezer en doe dat met veel graagte. Ook een leuk side-effect is dat na een beurs de speeltafel vol staat met alle spellen die de groep heeft aangekocht en waarvan ik de regels mag doorwerken. Heerlijk is dat, bureau binnengaan en daar een berg nieuwe spellen zien, nog vers in de folie!
En zoals bij de meesten ook hier dezelfde verwensingen, tijdens de uitleg toch nog snel wat willen bijpraten om dan achteraf te claimen dat ik dingen niet heb uitgelegd of hopen vragen stellen terwijl de uitleg nog maar halverwege is.
Problemen die ik probeer te ondervangen door een goede opbouw van de uitleg te hanteren en me daar ook aan vast te houden maar dessalniettemin slagen ze er nog steeds in om dingen niet op te vangen. Enige troost is dat demo-en op een beurs veel beter lukt (in de zin van minder gebabbel en ook minder claims dat ik iets niet heb uitgelegd) als in de huiskamer dus het ligt niet aan mij
En de eeuwige dooddoener, "laten we gewoon beginnen", daar word ik ondertussen wel helemaal gek van en moet me dan ook zwaar beheersen om dan niet te zeggen, oke laten we beginnen, jij bent startspeler, doe maar wat! Gelukkig blijf ik dan rustig, leg ik nogmaals uit dat zonder de volledige uitleg het spel alleen maar een fiasco kan worden en doe ik gewoon verder met mijn nobele taak
Jahwe schreef:
En zoals bij de meesten ook hier dezelfde verwensingen, tijdens de uitleg toch nog snel wat willen bijpraten om dan achteraf te claimen dat ik dingen niet heb uitgelegd of hopen vragen stellen terwijl de uitleg nog maar halverwege is.
Problemen die ik probeer te ondervangen door een goede opbouw van de uitleg te hanteren en me daar ook aan vast te houden maar dessalniettemin slagen ze er nog steeds in om dingen niet op te vangen. Enige troost is dat demo-en op een beurs veel beter lukt (in de zin van minder gebabbel en ook minder claims dat ik iets niet heb uitgelegd) als in de huiskamer dus het ligt niet aan mij
En de eeuwige dooddoener, "laten we gewoon beginnen", daar word ik ondertussen wel helemaal gek van en moet me dan ook zwaar beheersen om dan niet te zeggen, oke laten we beginnen, jij bent startspeler, doe maar wat! Gelukkig blijf ik dan rustig, leg ik nogmaals uit dat zonder de volledige uitleg het spel alleen maar een fiasco kan worden en doe ik gewoon verder met mijn nobele taak
Volgens mij zitten er hier alleen maar personen die de spelregels lezen, aangezien iemand die geen moeite wil doen om de spelregels te lezen, waarschijnlijk ook minder fanatiek is en dus ook niet op dit forum zal zitten Zoals je waarschijnlijk al kon raden ben ik ook de vaste spelregelslezer, maar ik vind dit absoluut niet erg.
Meestal werken we als volgt:
Ik spreek met mijn medespelers af welk spel we gaan spelen in het weekend (of ik doe zelf een voorstel) en dan lees ik de regels van die spellen op voorhand. Eerst filmpje van noxx spellenzolder bekijken en dan het reglement lezen. Meestal lees ik het reglement dezelfde dag of een dag ervoor nog eens na, dan zit het nog fris in mijn hoofd en kan ik het meestal begrijpend uitleggen. Niet alleen bij nieuwe spellen, maar ook bij spellen die je nog niet zo vaak speelde en waarvan het al een hele tijd geleden is dat je ze speelde, kan het interessant zijn om op voorhand de spelregels nog eens snel door te nemen. Tijdens mijn uitleg leg ik het reglement naast mij en geef mijn uitleg in dezelfde volgorde als beschreven in het reglement. Soms gebeurt het ook dat ik mijn medespelers naar de video-uitleg van noxx spellenzolder laat kijken en dan is iedereen meestal meteen mee. Op de kleine vragen kan ik dan nog een antwoord geven en daarna kunnen we meteen beginnen.
Ik lees graag spelregels, het gaat zelfs zo ver dat vrienden me het reglement van hun spel bezorgen en dat ik het reglement dan voor hen lees vooraleer we het spel gaan spelen.
Zit eigenlijk tussen deze 2 opties :
* Helaas ben ik de enige in mijn spellenomgeving die regels leest, want ik doe het niet graag.
* Gelukkig ben ik de enige die spelregels leest want ik doe dat graag. Waarom bestaan er boeken?
Voor mij moet het immers zijn :
* Helaas ben ik de enige in mijn spellenomgeving die regels leest, maar ik doe het redelijk graag. Al is het soms ook eens leuk (wegens tijd besparend) een spel te krijgen uitgelegd.